Zwiększona liczba połączeń, krótszy czas przejazdu oraz zmodernizowany tabor – to składniki nowej oferty Przewozów Regionalnych dla mieszkańców Częstochowy, Radomska, Gorzkowic i Piotrkowa. Przewoźnik podjął walkę o klienta w dojazdach między miejscowościami na południu regionu a Łodzią.
Szybciej, bo bezpośrednio
Podróżni będą mogli zacząć korzystać z nowej oferty od najbliższej niedzieli. Dyrektor Łódzkiego Oddziału Przewozów Regionalnych Elżbieta Nowak przekonuje, że korekta rocznego rozkładu jazdy pociągów przyniesie pasażerom nową jakość. – Czas przejazdu zostanie skrócony w niektórych przypadkach nawet o 35 minut. Zaczniemy obsługiwać połączenia zmodernizowanym taborem, będącym własnością Urzędu Marszałkowskiego i zwolnionym z linii sieradzkiej po jej przejęciu przez ŁKA. Wprowadzimy też nową taryfę. Pasażerowie otrzymali dodatkowe długie, bezpośrednie, szybkie połączenia z Łodzi do Piotrkowa, Radomska i Częstochowy – wylicza.
Najszybsze pociągi z Radomska po zmianach dojadą do stacji Łódź Kaliska w 1 h 50 min. Obecny czas przejazdu wynosi od 2 h do 2 h 20 min (wyjątek stanowią pociągi przyspieszone na części trasy). Podobnie skróci się czas przejazdu z Piotrkowa i Częstochowy. Dodatkowym ułatwieniem, także w aspekcie czasu podróży, będzie zwiększenie liczby połączeń bezpośrednich. – Wydłużyliśmy relację 2 par pociągów, które dotąd kursowały z Koluszek do Częstochowy, do Łodzi Kaliskiej. Uważamy, że oferta po zmianach jest dość bogata – mówi naczelnik Działu Konstrukcji Rozkładu Jazdy Iwona Jendrychowska. Łącznie na odcinku Radomsko – Piotrków – Chrusty Nowe będzie kursowały w dni powszednie 12 par pociągów. Następnie 5 z nich pojedzie bezpośrednio do Łodzi przez łącznicę Bęzelin – Pękowice, a 7, tak jak dotychczas, po drodze do stolicy regionu zatrzyma się w Koluszkach.
– Podróżni pociągów omijających Koluszki, którzy będą chcieli dojechać np. z Piotrkowa do tej stacji, będą mogli przesiąść się w Gałkówku lub Żakowicach na pociągi Regio/InterRegio bądź ŁKA – dodaje Jendrychowska.
Busy wymuszają konkurencję
Kolejny element mający przyciągnąć podróżnych to oferta specjalna „Tani Bilet”. – Chodzi o przejazdy jednorazowe na czterech odcinkach: Łódź – Radomsko, Łódź – Gorzkowice, Łódź – Piotrków i Częstochowa – Piotrków. W przypadku biletów miesięcznych obniżki obowiązują na tych samych odcinkach z wyjątkiem Łódź – Gorzkowice. Na niektórych trasach oznacza to obniżkę ceny nawet o 40%. To te odcinki, na których obecnie mamy najmniej podróżnych, a chcemy odzyskać rynek – wyjaśnia naczelnik działu sprzedaży ŁOPR Aleksandra Maj. Zryczałtowana cena biletu normalnego Piotrków – Łódź wynosi 7 zł, a Radomsko – Łódź – 15,90 zł.
Przez długi czas władze łódzkiego oddziału PR wzbraniały się przed uruchomieniem większej liczby połączeń omijających Koluszki, twierdząc, że rozbijanie potoków pasażerskich na Łódź i Koluszki nie byłoby uzasadnione. Skąd zmiana myślenia? – Koluszki nie są już tak istotnym węzłem przesiadkowym, jak w przeszłości. Także konkurencja busowa między Piotrkowem a Łodzią pokazała nam skalę zapotrzebowania na przejazdy tylko w tej relacji. Postanowiliśmy więc przygotować ofertę także dla mieszkańców Radomska i Częstochowy – odpowiada dyrektor Nowak. ŁOPR nie wyklucza dostosowywania w przyszłości oferty do potrzeb zgłaszanych przez podróżnych.
Prace nad przygotowaniem nowej oferty rozpoczęły się w ubiegłym roku . – Chcieliśmy połączyć 4 elementy: wykorzystać efekty rewitalizacji linii nr 1, udostępniony przez województwo zmodernizowany tabor, wprowadzić korzystniejszą ofertę taryfową i we wrześniu wjechać na dworzec Łódź Fabryczna. Trzy pierwsze udało nam się wykorzystać, na czwarty nie z naszej winy musimy czekać – podsumowuje dyr. Nowak.